Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Depuis les débuts de l'art chrétien, l'Ancien Testament a reçu une place singulièr dans le décor des églises comme dans l'illustration des manuscrits. Certaines formules conçues aux IVe-Ve siècles se sont imposées durant tout le Moyen Âge, comme celles de Saint-Pierre de Rome, et une influence encore plus large a longtemps été attribuée à la Genèse Cotton ou à son modèle. Les oeuvres médiévales ne reproduisent toutefois presque jamais servilement celles qui les ont précédées. Les concepteurs les ont constamment réélaborées pour des raisons probablement multiples : adapter la composition au cadre imposé par l'architecture ou le découpage du folio, optimiser les ressorts de la narration pour en faciliter la lecture ou toucher plus efficacement la sensibilité du spectateur, enchaîner les scènes pour entraîner le regard dans le sens de la lecture ou relier sémantiquement deux épisodes voisins, induire un sens spécifique inspiré par la théologie ou la liturgie, ou encore exprimer visuellement des ambitions institutionnelles voire politiques. Les quinze articles réunis dans cet ouvrage développent ces questionnements en les appliquant à des ensembles peints ou en mosaïque représentatifs de la période envisagée : les oeuvres conservées ou perdues des premiers siècles, Saint-Pierre de Rome, Saint-Paul-hors-les-Murs et leurs avatars médiévaux, les bibles carolingiennes de Tours et celles de Ripoll, Galliano, les autres ensembles lombards, Saint-Savin-sur-Gartempe, Château-Gontier, Palerme et Monreale. Pour enrichir cette réflexion, le champ d'investigation a été étendu aux cycles néotestamentaires des églises médiobyzantines et aux mosaïques de Saint-Marc de Venise. Dans la conclusion, Herbert Kessler propose en effet une mise au point stimulante sur la délicate question de la Genèse Cotton en nuançant son influence sur le cycle vénitien. L'ouvrage offre ainsi un panorama très complet de la représentation de l'Ancien Testament et une réflexion foisonnante sur les stratégies de la narration.
Choose an application
"Saskia Lerdon untersucht die Gotteslamm-Metapher in den biblischen Texten und skizziert ihre Rezeption beispielhaft in der bildenden Kunst. Nach einer Einführung in die Metapherntheorie stellt Lerdon die Bedeutung des Bildes im frühen Christentum und die frühe liturgiegeschichtliche Entwicklung des „Lamm Gottes“ vor. Das Hauptaugenmerk liegt auf dem theoretisch komplexen Wechselverhältnis zwischen Sprache und Bildlichkeit. Die neutestamentlichen Texte zum „Lamm Gottes“ beleuchtet die Autorin hier in den Sinndimensionen, wie sie sich im 1. und 2. Jahrhundert dargeboten haben. Der Blick geht hierbei auf die Gotteslamm-Metapher im Neuen Testament und die vielfältigen religionsgeschichtlichen Anknüpfungspunkte in Texten und Artefakten der antiken Umwelt. Ausgehend von dieser Grundlage betrachtet die Autorin die vielfältigen Bildzeugnisse aus der zweitausendjährigen Kunstgeschichte in einem typologisch ausgerichteten Längsschnitt, der dazu dient, die semantische Vielfalt in eine systematische Betrachtung des Bildmaterials zu übersetzen. So gelingt ihr eine Darstellung, wie sich im Lauf der Jahrhunderte in der Rezeption der biblischen Metapher durch bildende Künstler neue Sinnpotentiale entfaltet haben. Zum Abschluss geht der Verstehensweg von den Bildzeugnissen noch einmal zurück zum Text. Lerdon legt dar, wie das Textverstehen die Wirkungsgeschichte beeinflusst hat, und regt ausgehend von den Bildzeugnissen eine Relecture der neutestamentlichen Texte an." --provided by publisher
Choose an application
Choose an application
Christian art and symbolism --- Christian art and symbolism --- Estella, Diego de, --- Hoogstraten, Frans van,
Choose an application
Choose an application
Art, Medieval. --- Architecture, Medieval. --- Christian art and symbolism
Choose an application
Christian art and symbolism --- Desroche, Bruno --- Jesus Christ --- Passion
Choose an application
"When Europe fell prey to the 20th century totalitarian regimes, a mysterious Slovene artist from a northern Adriatic country responded to the cruellest oppression by systematically depicting his own and his community's resistance against Fascism and Nazism in the public space, in front of the very nose of the regime, so to speak. As incredible as it may seem, the regime never discovered and punished his rebellious action. The painter embedded his ideological subversion of Fascism and Nazism in wall paintings in more than 50 Catholic churches, thus disseminating his subversive message among his people with whom he shared the same cultural memory. With many of them covering a surface area of several square metres, the church paintings introduced Mussolini and Hitler in a Biblical visual narrative, portraying the two dictators with irony and grotesqueness as villainous biblical characters, often in the role of hangmen, murderers or clowns. The symbols of their regimes were incorporated into Biblical scenes depicting eschatological dimensions of the struggle between good and evil, thus spreading - in the time of the most brutal fascistization - the painter's firm belief in the historical downfall of the Fascist and Nazi regimes. Who was this genius of painting, Tone Kralj? Why did he mark the Slovene-Italian ethnic border, which was longer than 100 kilometres, with unmistakable symbols of antifascism and anti-Nazism? Given that he painted his church murals in an occupied area, how is it possible that the repressive police apparatus did not detect his inconceivably bold artistic gesture? And what was the role played by the secret antifascist organization of the "men of the Church" in the Julian March? Employing a contemporary methodological approach, Egon Pelikan, author of this ground-breaking study, managed to decipher all dimensions of this unique artistic phenomenon, a "message in the bottle", almost one hundred years later"--
Choose an application
Excavations (Archaeology) --- Excavations (Archaeology) --- Christian antiquities --- Christian antiquities --- Church buildings --- Church buildings --- Christian art and symbolism --- Christian art and symbolism --- Palestine --- Israel --- Antiquities. --- Antiquities.
Choose an application
Iconography --- History of civilization --- annunciatie --- Christian art and symbolism --- Mary, --- Annunciation.
Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|